sobota, 31 maja 2014

84. Goran Vojnović "Czefurzy raus!"

Tytuł oryginału: „Čefurji raus”
Wydawnictwo: Międzymorze
Rok wydania: 2010
Tłumacz: Tomasz Łukaszewicz
Ilość stron: 216
Ocena: 4/6

   Kolejny już raz wsiadłam do swojego czytelniczego wehikułu i ruszyłam w kolejną podróż śladami słowiańskich pisarzy. Tym razem wylądowałam na południu Europy, w niewątpliwie pięknej słoweńskiej Lublanie, na osiedlu Fużiny.

   Osiedle to w swojej książce „Czefurzy raus!” przedstawił Goran Vojnović. A kimże są ci tajemniczy, tytułowi czefurzy mieszkający na owym osiedlu? Ogólnie mówiąc są to imigranci bądź też dzieci tychże imigrantów z innych republik krajów byłej Jugosławii. I oto mamy 17-letniego Marka i jego rodziców Rankę i Radovana. Razem z autorem podglądamy to co robi i kombinuje chłopak i to, jak na jego wyskoki reagują jego rodzice. 

   Jest to niewątpliwie obraz ciekawy, opisany dodatkowo dość interesującym językiem. Choć niekoniecznie jest to język literacki, prędzej potoczny. Cóż mogę powiedzieć o tej książce. Książce, która według informacji na okładce jest bestsellerem na Bałkanach. Przyznaję, książka mnie nie wprawiła w taki zachwyt, że zabrakłoby mi tchu, ale...Ale chyba warto po nią sięgnąć. Choćby po to, żeby poznać trochę czefurskiej kultury i czefurskiego spojrzenia na świat. Choć tacy czefurzy są w każdym kraju. :)

-----

Książkę przeczytałam w ramach wyzwania Czytam słowiańskich pisarzy:  Słowenia (książka napisana po 1991 roku) – maj 2014.

2 komentarze:

  1. O czefurach jeszcze nie słyszałam, w związku z tym bardzo chętnie sięgnę po książkę, by poszerzyć swoją wiedzę na ich temat ;) A w dodatku skoro to bestseller na Bałkanach, to przy okazji poznam ich gusta czytelnicze ;)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń