wtorek, 30 września 2014

112. Goce Smilevski "Rozmowa ze Spinozą. Powieść - pajęczyna"

Tytuł oryginału: „Разговор со Спиноза. Роман-пајажина
Wydawnictwo: Oficyna 21
Rok wydania: 2005
Tłumacz: Hanna Karpińska
Ilość stron: 210
Ocena: 4/6 

Śmiem twierdzić, że literatura macedońska jest w naszym kraju bardzo mało znana. Ja na bibliotecznej półce poświęconej literaturze południowosłowiańskiej znalazłam książkę Goce Smilevskiego. Powieść tę pisarz poświęcił Benedyktowi Spinozie, jednemu z najważniejszych filozofów.


Przyznam się, że niezbyt pasjonuję się filozofią, ale tytuł mnie zaintrygował. I pomyślałam, że być może dowiem się czegoś ciekawego z kart tego dzieła. Głównym bohaterem tej książki, jak już podpowiada sam tytuł, jest Benedykt Spinoza. W powieści tej poznajemy historię bohatera. Historia ta opisana jest tu dwa razy, ale za każdym razem nieco inaczej. Może i ciekawy to zabieg, ale jak dla mnie nieco nużący Co ważne jednak, poznałam filozofa jako człowieka, a nie tylko samą jego filozofię. Choć ta przez powieść się przewija. 

Tak... Filozofia raczej nie należy do moich głównych zainteresowań, ale i tak uznałam, że książka ta zasługuje na dobrą ocenę. Choćby dlatego, że filozoficzny laik (taki jak ja) dowiedział się czegoś o tym niderlandzkim myślicielu. Muszę jeszcze dodać, że spodobała mi się zaprezentowana tu forma dialogu bohatera z czytelnikiem.

Na koniec tej niedługiej notki dodam, że ciekawi mnie jak inni odbierają tą książkę. I jak do niej podejdą miłośnicy filozofii.

-----

Książkę przeczytałam w ramach wyzwania Czytam słowiańskich pisarzy:  Macedonia (Książka napisana po 1991 roku) - wrzesień 2014.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz